Sidor

söndag, april 1

Premiärmilen – mitt livs första löptävling

Skynda långsamt är inte riktigt min melodi så efter att ha kört efter Camilla Porsmans program i nästan fem veckor så blev det så att jag anmälde mig till en tävling, Premiärmilen. Namnet kunde inte ha varit er passande då det nu skulle ske, att springa en hel mil, en hel mil utan att gå. Det var sannerligen en utmaning. I programmet så hade jag nu kommit upp i en löpsträcka av totalt 36 minuter med lite vila mellan. Det tuffaste passet hittills i programmet såg ut så här:

  • Uppvärmning 10 min gång
  • 13 min jogg, 5 min gång *2
  • 10 min jogg
  • Nedvarvning 10 min gång

Totalt 36 min jogg

Ovanstående program kördes måndagen och torsdagen och på söndagen stod jag på startlinjen. Kände inte en enda själ, löparkompisar var inget jag hade då. Hade inte hittat några löparforum ännu så jag fick köra mitt helt egna race. När jag ser tillbaka på det idag så tycker jag att jag var jäkligt tuff!! Så efter att ha sprungit totalt 36 minuter uppdelat på tre omgångar med 5 minuters gång emellan så skulle jag nu springa en hel mil. Mina mål var att jogga hela vägen, att inte komma sist och att göra det under 70 minuter. Så här ser mina dagboksanteckningar ut för den veckan.

Vecka 13, 26 mars – 1 april

Fortsätter med Camillas träningsprogram vecka 5.

Bestämde mig i veckan för att springa mitt första lopp. Mitt mål för loppet var att orka springa hela vägen och att komma under 70 minuter. Uppfyllde båda.

imageJätten glufsglufs står på bilden här i bakgrunden och käkar banan.

 

 

 


Jag springer fortfarande som en kratta men jobbar på det. Det måsta gå att springa oerhört mycket fortare om man bara ger sig den på det.

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lördag

Söndag

-Uppvärmning 10 min gång
-13 min jogg, 5 min gång *2
- 10 min jogg
- Totalt 36 min jogg
- Nedvarvning 10 min gång

Pulspromenad

60 minuter i pulszon 2

Vila

Samma som måndagen

Vila

Samma som måndagen

Pulspromenad 90 minuter i zon 2

Så här blev min träningsvecka

Dag

Träning

Sträcka (km)

Tempo(min/km)

Tid (min)

Puls % (avg)

Måndag

Enligt plan

7,9

7,08

56

148

Tisdag

Enligt plan

7,6

7,53

60

123

Onsdag

Vila

       

Torsdag

Enligt plan

8

7,03

56

150

Fredag

Vila

       

Lördag

Vila

       

Söndag

Premiärmilen(*)

9,907

6,25

62,45

166

Totalt

4

33,8

234

(*) Premiärmilen ute vid universiteten, första loppet, klockan har varit felkalibrerad så tiden stämmer inte riktigt. Jag hade en snittfart på 6.25 under loppet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil