Sidor

tisdag, augusti 10

Härliga intervaller

Efter att ha drillars i närmare en timme i poolen igår på Pool Running passet så var det idag dags för intervaller med Running Sweden.

Igår körde jag ett pass Pool Running, det var ett tag sedan sist och det kändes, eller om det var Swiss som satt kvar lite i kroppen. Tungt var det i alla fall. Robert som körde passet igår körde intervaller med oss. Efter uppvärmningen var det dags för intervaller, tio stycken enminuters intervaller med 15 s vila mellan och vi skulle ligga på max!! Efter det var det dags för långa intervaller, 4*4 minuter med lite längre vila mellan varje. Mjölksyran bara sprutade i benen, sjukt jobbigt. Efter dessa intervaller var det så dags för enminuters intervaller igen, tio stycken. Vi avslutade med 5* en minuts benspark som grädde på moset. Superkul pass som verkligen körde slut på mig. Jag tror att jag har hittat en teknik också som gör det ännu jobbigare och som får mjölksyran att komma mycket snabbare = bättre träning. Me like :-)!

Idag var det löpning på schemat, intervaller med Running Sweden. Vi skulle köra 2*5 enminuters intervaller i runt 5.00 tempo. En minutersintervaller i det tempot ska ju absolut inte vara så övermäktigt då jag ju faktiskt kört tusingar i det tempot tidigare. MEN då vi ju tränar inför Lidingöloppet som ju som bekant inte är ett flackt lopp så körde vi ju självklart inte heller dessa intervaller på flacken utan dessa kördes i kuperad terräng. Det gjorde det hela klart jobbigare!! Fast jag kände mig rätt stark idag, hängde med på alla de intervaller jag körde (nöjde mig med sex stycken). Visst fick jag slita lite för att haka på uppför backarna i det tempot men det var absolut inte galet jobbigt. Tror faktiskt att jag har byggt en och annan muskel under semesterveckorna i Schweiz.

Fast jag måste verkligen jobba på min utförslöpning, fick lite tips av Tone, hon kikade på mig när jag sprang utför och hade en hel del tips att komma med. Jag har helt fel teknik, lyfter inte på benen, lutar mig mer bakåt än framåt och bromsar hela vägen ner, helt enkelt gör det onödigt jobbigt för mig. Öva öva öva!!!

De sex en intervallerna jag körde gick i följande tempo:

  1. 5.15 min/km
  2. 4.52 min/km
  3. 4.42 min/km
  4. 4.30 min/km
  5. 5.05 min/km
  6. 4.59 min/km

image

1 kommentar:

  1. Och härligt att du är igång igen efter din superprestation! LL kommer att gå (springas menar jag förstås) som en dans. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil