Sidor

måndag, mars 2

Funktionell träning

Började dagen med ett härligt yoga pass. De körde Aschtang yoga som var riktigt bra. Fick en massa bra tips som jag inte hade en aning om tidigare i och med att jag inte har gått på så mycket "riktig" yoga utan mest kört framför videon.

Därefter tog jag en lång och härlig frukost med en massa goda frukt och mackor.

Vädret är rätt trist, mulet och småregn, vi hade tänkt ta en cykeltur till Spanien men det slutade med att vi tog en promenad istället. Vi tog en promenad bort till byn Vila Real som ligger drygt fyra km härifrån. Det duggade lätt under hela turen men det var ändå väldigt skönt. Vi käkade en lunch där och så promenad tillbaka. 

Hann med att vila en halvtimme innan det var dags att ge sig ner och köra ett pass med funktionsträning utformad som cirkelträning, det var grymt kul och härligt jobbigt. Efter passet var det bara att ta sig upp på rummet, byta kläder till löpar(host host, stavgångs-) stassen och ge sig ut för 5km stavgång. Trodde aldrig jag skulle hamna med ett par stavar i nävarna, men då jag känner av benet fortfarande så tar jag det lite lugnt nu i början av veckan så kan jag stegra träningen i lagom dos till nästa vecka och förhoppnings vis köra mer full fart då. Lite trist med skadan då jag verkligen hade sett fram mot att få köra för fullt de här två veckorna och komma hem mer vältränad än någonsin. Men men än finns det tid.

Fick tips efter passet att man kan låna en Comprex maskin, det är en maskin som skickar in elpulser genom musklerna. Man sätter plattor två och två på de ställen som ska behandlas och så går korta strömstötar från den ena plattan genom muskeln och till den andra. Sen kan man öka och minska intensitet efter behov. Den ger en form av djupmassage som är svår att få till på annat sätt. Jag lånade upp en maskin på kvällen och körde en omgång på höger ben. Känns lite obehagligt till att börja med men efter ett tag så vande jag mig. Var nog lite feg med styrka på stötarna nu första gången, men tror ändå att det är väldigt bra. 

På kvällen var det föreläsning av killen som tidigare höll cirkelträningspasset och föreläsning handlade också mycket riktigt om funktionsträning. En kul förläsning med en massa inslag av "testa på er själv" praktiska exempel för att åskådliggöra nyttan och vikten med funktionsträning. Han ansåg att isolerade övningar i maskiner är väl kanske bra men det hjälper dåligt i vardagen och leder ofta till skador. Intressant o lärorikt.

Nu återstår bara en sak zzzzzzzzzzzzzzzzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil