Sidor

onsdag, juli 22

Att njuta av livet

Det har varit en härlig första semestervecka som jag har tillbringat tillsammans med min kompis Madde från Östersund. Vi har verkligen smakat på livets goda den här veckan på alla de sätt.

Lyxbilsköp
Måndagen ägnades åt att fara runt hos bilförsäljare för att hitta en bil till mig. Är ruskigt trött på att inte ha tillgång till egen bil och tänkte nu göra något åt det. I skrivande stund så kan jag ju berättat att jag också har funnit min livskamrat. En beggad metallicblå Ford Focus flexifuel som ska hämtas i slutet på veckan. Jättefin :-).

Träning
Jag fick sällskap vid dagens intervallpass av Madde och körde som omväxling passet på löparbanan här i Hammarbyhöjden. Jag körde mina vanliga intervaller, 3-minuters, hade tänkt att jag skulle köra joggvila mellan intervallerna men tog slut fullkomligt, hade dåligt med energi i kroppen. Under den sista intervallen så öppnade sig himlens alla portar och det började fullkomligen vräka ner. Vi tog skydd under en litet tak vid banan innan vi kunde ta nerjoggen på vägen hem.

Kroppsrenovering
Därefter var det helt ljuvligt att ta sig in till stan och till Centralbadet för att bubbla, basta och sippa på rosévin. Vi tillbringade utan problem hela eftermiddagen där på badet. Riktigt bra återhämtning och perfekt till att "refresha" kroppen inför semestern. Fila och putsa och feja...

Rekreationsresa
Onsdagen tog vi en tidig båt ut till sandhamn för en dag i solen. Köpte jordgubbar på vägen ut, hade fika med och låg och myste ute på ön. Kvällen slutade inne på medborgarplatsen där vi träffade en gemensam tidigare kollega. Har inte träffat henne på säkert flera år, så det var riktigt skoj att ses.

Roadtrip
Torsdagen gick vi upp tidigt föra att ta oss upp till Östersund. Det var en rätt skön resa uppåt genom landet som gick helt enligt plan. Väl där så gav jag mig ut på ett snabbdistanspass, 40 minuter snabbdistans plus uppvärmning och nedvarvning stod på schemat. När jag kom tillbaka från turen så hade Madde fixat middag, supergoda biffar med örtkryddor, oliver och fetaost i. Jonas kom över på middagen och hade en film med sig som vi slötittade på innan vi gick och la oss.

Fjällvandring
Fredag morgon var det uppstigning i bra tid, intag av en rejäl frukost och så iväg, förbi Åre och bort till Storulvån. Det var dags för tre dagars fjällvandring. Jag har tidigare bara gjort ett par dagsturer på fjället så det här var något helt nytt för mig. Att ge sig iväg med 15 kg på ryggen, vi skulle i och för sig inte göra någon direkt strapatsrik tur utan skulle ta en enkel tur i Jämtlandsfjällen och vandra den välkända Jämtlandstriangeln, vilken är en väl upptrampad led där massor med folk rör sig, rena autoban faktiskt.
Första dagen skulle vi gå från Storulvån till Sylarna, en sträcka av 17km, nu gick vi inte ända fram då vi hittade ett bra ställe ett par km innan att slå upp tältet på. Sträckan den här första dagen blev därför bara 15km, vilket i alla fall jag kände var helt tillräckligt. Vädret var helt perfekt första dagen, lagom mulet och lagom varmt. En bra förstadag i fjällen.
Andra dagen vaknade vi till en strålande dag med väldigt lite moln på himlen och kände att livet är bra underbart. Blåhammar var målet för den här andra dagen i fjällvärlden. Dagen var helt underbar. Hittade ett urmysigt ställe för lunch, där vi kunde sitta på stenarna vid ett vattendrag och sluka i oss av både mat och sol.
Väl framme i Blåhammar så satt ölen helt perfekt!! 75 kronor för en öl, men värt varenda krona.

På natten vaknade vi ideligen av att det stormade rejält. Enligt prognoserna så skulle det även dra in ett regnväder fram till lunchoch då vi ändå inte kunde sova så tog vi en snabb frukost, packade ihop och gav oss iväg redan innan klockan sju på morgonen. Vi hann inte speciellt långt innan det började ösa ner. Det var med andra ord inte något direkt härligt väder att gå i, det blåste någonstans runt stormstyrka och regnet piskade, så vi gick i stort sett och tittade mest ner i backen direkt framför oss för det gjorde så jävla ont att få regnet i ansiktet. Dagsetappen skulle idag bli 12km men efter en liten "detour" så slutade den på 22km. No more comments...

Återhämtning
Amarone-vin och fotvård kändes helt rätt efter fjällturen.

Så blev vecka 29
En vecka där såväl kropp som själ fick sig lite till livs. Bra intervallpass, en härlig dag ute på Sandhamn och en leasa för själen inne på Centralbadet.
MåndagMorgon: Styrka
Genomfört
TisdagIntervaller 6*3minGenomfört, körde veckans intervallpass på löparbana som omväxling
OnsdagVila
Vila i solen ute på Sandhamn
TorsdagSnabbdistans 20-40 minSnabbdistans ute på Frösön i Östersund, körde 40 minuter.
FredagFjällvandringGenomfört, 15km
Lördag FjällvandringGenomfört, 17km
SöndagFjällvandringGenomfört, 22km

1. Det låter som en riktigt bra vecka det där Carina!!!

2. Åh vad jag hade velat vara med er i fjällen! Jag hade kunnat visa vägen för er mellan Blåhammarn och Storulvån :)

Vilka fina fötter ni har, vem av er är det som använder brun utan sol?

Kram Marie

3. Förslag till nästa år:

Sista delen som jag saknar på Kungsleden...Madde kan väl hänga på och kanske nån mer så får vi hitta på nåt fint teamnamn:)

Förresten om du inte gör något speciellt i morgon kväll (torsdag) så kom till Stadion när jag e klar med träningen så kan vi ta en långpromenad till Södermalm och stanna till vid något "vattenhål"

4. Ser ut som en fin vecka!Blir inspirerad till att träna mer själv när jag kikar in på din blog.

5. Vilken härlig start på semestern! Och fina foton till den trevliga berättelsen!

6. Jossan, Snorkfröken, pyret ->
    Ja, veckan var verkligen kanon. en riktigt bra första semestervecka. Hoppas på att resten blir lika härlig. Ska försöka att öka träningsdosen under semestern, när man har lite extratid.

Marie -> Sorry, såg inlägget lite för sent, hade varit trevligt med ett vattenhål... Vi får ge oss ut att leta efter ett snarast!!

Fjällmara är säkert min grej, vore en utmaning med tanke på hur bra jag är i backar ;-)

7. Hello där!
    Låter som du har en goo semester med lite blandade aktiviteter. Själv ligger jag völdigt lågt med allt vad träning heter, orkeslös och säkert dödssjuk.......men men, det kunde ha varit värre, jag kunde redan nu varit död ;o)

Ses i augusti (om jag lever tills dess ;o) (skämt å sido....)

Kram

8. Nej Maria, fan va trist. Läste din blogg, låter ju inte roligt alls. Hur orkar du hålla uppe ditt goda humör?? I augusti skriver du, då kommer du inte ner på Linnéa träning i veckan med andra ord.

Krya på dig kompis!!! Sänder massor med kryapådigkramar!!

9. Tack Carina! Nej, jag tror inte att jag orkar, en kompis från Götet kommer på torsdag och jag måste "vila tills dess för att orka sightsa henne runt i Sthlm med omnejd" och nu har jag feber också.....i dag har min meny bestått av - två mackor, 3 smörgåsrån och 4 st. revbensspjäll...inget man går upp på precis, men men. Det hade kunnat varit sååå mycket värre, så det är bara och bita i hop och se glad ut - för snart vänder det :o)

Kram tillbaks!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.