Sidor

torsdag, februari 17

Supertusingar

Inspirerad av Kristinas inlägg på facebook häromdagen, där hon laddade upp en bild med ett schema över sitt planerade träningspass, så planerade jag idag att bryta av mina snabbdistanstorsdagar med ett pass med supertusingar!

Jag programmerade in klockan redan igår med passet och var sugen och taggad hela dagen och verkligen längtade efter att komma hem så jag kunde ge mig ut och köra mina tusingar.

Så här såg dagens program ut:

  • Uppvärmning
  • 10 gånger med:
    • 100 meter snabbt
    • 30s vila
    • 200 meter snabbt
    • 30s vila
    • 300 meter snabbt
    • 30 s vila
    • 400 meter snabbt
    • 30 s vila
    • 200 minuter jogg
  • Nedvarvning

Uppvärmningen kändes bra, i och för sig nedförsbacke men ändå, det kändes som om jag hade bra klipp i steget.

[DSC_0570[8].jpg]Sen var det dags för mina supertusingar. Startade igång klockan och gasade på för min första hundring, det var iskallt och motvind där jag sprang och jag hade känning i halsen från start, det bådade inte gott. När klockan signalerade för vila så stannade jag mer än gärna, vilan 30s var oerhört kort, man hinner ju knappt stanna och andas innan det är dags att köra igång igen. Hela första tusingen körde jag åt samma håll, dvs med kylig motvind. Jag brukar inte vara så känslig för väder och vind men idag kändes det inte bra.

(Bilden: från Lidingö ultra förra året, då VAR jag super :)!)

Jag genomförde hela första tusingen och var rätt trött när det var dags för joggvilan. Vände efter den och körde min nästa tusing, den här gången i medvind. Klart lättare!!

Det blev till sist fyra tusingar innan halsen kändes lite för mycket och jag avbröt och joggade lugnt och sansat tillbaka hem igen.

Jag gillade passet!! Jag kommer garanterat att köra det igen, kanske gör jag ett nytt försök redan nästa torsdag. Det hände saker hela tiden, klockan pep i ett och gav mig nya instruktioner, jag blandade ståvila, snabb löpning och långsam jogg så det var ett oerhört varierat pass där man får rätt mycket fart.

De flesta intervaller körde jag i tempo mellan 5.00 och 5.15, vilket är godkänt, men inte mycket mer än så. Jag måste kunna mycket bättre än så!!

Dagens pass:
Distans:
7.53km Tempo 6.38 min/km (inkl uppv och all vila)
Puls: snitt 154, max 189 (lite felaktigt tror jag)

Nedvarvning
Distans:
2km Tempo: 7.07 min/km

6 kommentarer:

  1. Ååå den där bilden längtar till torra grusvägar och gröna löv, bra jobbat i kylan och akta halsen =)

    Peace Love och Löparskor!

    SvaraRadera
  2. Vad hade du för snittpuls under varje intervall? Kul att du gillade upplägget. Då blir det lättare att köra och att trycka på. Vanesak. Det kommer.

    SvaraRadera
  3. Vilken inspiration! Jag har kört supertusingar nån gång inomhus på bana, men att man köra ute tänkte jag inte på:) 10x supertusen lät som ett omöjligt pass;) Tycker att fyra var asbra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Hallå! I höstas påbörjade jag en topplista med Sveriges alla hälsobloggar. Nu närmar vi oss 600 st men där är fortfarande en hel del som saknas. Eftersom du skriver om hälsa så vore det kul om du ville vara med :) http://www.halsoartiklar.se/bloggar/

    SvaraRadera
  5. Det där är ett riktigt bra pass för att få fart på benen! Bra jobbat! Hoppas ni fick en fin tur i dag med! Tack för att jag fick vara med!

    SvaraRadera
  6. Jesper -> Ja, visst vill man ha barmark nu. Ser fram mot att få springa på garanterat bar mark om två veckor!!

    Ellinor -> Runt 160 och strax där över snittade jag, så det var absolut inte skyhögt. Jag ska absolut köra passet igen, väldigt snart!!

    Lisa -> Tack! Jag kör nästan all träning utomhus, har lite svårt att motivera mig till att stå på löpband. Välkommen hit föresten!!

    Ingmarie -> Ja, jag gillade upplägget massor. Ska köras igen. Superkul att du följde med på passet!! Blev det alla öar eller?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil