Sidor

måndag, juli 19

12

12 är dagens siffra. 12, Tolv, XII, C, 1100, Duodecad, Duodenary.

Här några exempel på 12:

  • Fredsgatan 12 är en välkänd restaurang i Stockholm.
  • Kristendomens apostlar är 12 till antalet.
  • Klockan är indelad i 12 timmar.
  • Året består av 12 månader.
  • Sumererna hade ett talsystem med talbasen 12.
  • 12 har sin egen benämning i form av ett dussin.
  • De olympiska gudarna är 12 till antalet.

12 är med andra ord en viktig siffra, så även för mig. Hela dagen idag kommer jag att se siffran 12 framför mig, jag kommer att titta speciellt på husnummer med siffran 12, bilar med siffran 12 i sig kommer att få extra uppmärksamhet av mig och jag kommer att räkna trappstegen i de trappor jag passerar för att se hur många det är. Är de 12 kommer jag nog gå en sväng till där.

logo_sad
12 dagar kvar, 12 futtiga dagar kvar tills jag står på startlinjen till Swiss Alpine.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil