Sidor

tisdag, oktober 26

Dags att vinterutrusta

istid Måndag morgon vaknade jag av ett ljud jag inte kände igen utanför fönstret. Tittade ut och såg en man skrapa bilrutan utanför. Den är med andra ord här, vintern, kylan och isen. Bara att gilla läget och vinterutrusta sig själv med varma kläder, reflexväst, mössa vantar och det viktigaste av allt, att dubba dojjorna!

Vad jag vet så väljer många Ice-bugs eller liknande färdigdubbade joggingskor. Jag har inte provat några men har fått indikation om att de är ganska hårda. Jag gillar inte hårda skor utan vill ha mina vanliga mjuka joggingskor hela tiden.

P1020274 Mitt första försök att lösa detta var genom att köra dubbar som man drar över skorna. De funkade jättedåligt, efter bara ett par kilometer så satt de snett och vint och det var bara att plocka av dem och halka vidare. Exakt varför de fungerade så dåligt vet jag inte riktigt, kanske fel storlek i förhållande till skorna, inte vet jag. Men hur som helst så var jag inte alls nöjd med den lösningen.

Jag surfade runt på nätet och hittade till sist en lösning som jag trodde på. Lösningen var lösa dubbar som man skruvar i sina vanliga joggingskor, Best-Grip heter dessa. Att ta mina favoritjoggingskor och skruva i dessa dubb ville jag inte riktigt utan har skruvat i dem i ett par gamla joggingskor, i en storlek något större än normalt.

 P1020266 P1020265  P1020269

Jag sprang hela förra vintern med den här lösningen och de har fungerat klockrent. Halkade inte det minsta, var varm och skön om fötterna då jag kunde ha ett par tjockare strumpor i dem och så sitter de superskönt, mjuka och fina som vanliga skor. Helt enkelt en lösning som fungerat för mig.

Anledningen till att jag inte skruvade i dubbarna i mina “vanliga” joggingskor var att jag vill ha ett par skor “redo” för löpning på sämre underlag under hela vintersäsongen. Mina andra, vanliga joggingskor vill jag ju ha när underlaget är bra. Det går ju alldeles utmärkt att skruva ur dubbarna efter säsongen men jag tror inte på att skruva i och ur dem ofta.

Hur vinterutrustar ni er?

4 kommentarer:

  1. Aj, bara tanken på att skruva i mina skor gör ont i hela själen... går dom inte sönder?

    SvaraRadera
  2. Jag kör stenhårda IceBugs tills hälarna blöder...

    De håller världsklass till cirka 16k - då brukar jag få ont i fötterna, eller rättare sagt framfotens trampdyna.

    SvaraRadera
  3. Icebugs, den bästa investering jag gjort förra vintern. Vi var bästa vänner ända tills jag tog time out. 21 km funkade fin fin runt ett vintrigt Stockholm och hoppas på repris i vinter. Hoppas vi ses snart, dock innan vi får springa runt med våra dubbar ;o) kram kram!

    SvaraRadera
  4. Anna -> Ja, jag har ju inte tagit de bästa och dyraste skorna och skruvat i dubb i. De jag har skruvat i har inte gått sönder. Vet ju inte hur det ser ut då jag skruvar ur dem, men jag tänkte inte göra det, skruva ur dem alltså. De skorna är "Mina dubbskor". Mina Icebugs, liksom.

    Marie -> haha, det är klart, du är ju en riktig hårding ju! Men såna veka själar som jag själv behöver mjuka skor på fötterna ;). Faktum är att just det du skriver om "ont under fötterna" har jag inte känt något av. Ändå sprang jag rätt mycket och rätt långa sträckor med mina dubbskor.

    Maria -> Härligt att höra! Jo, jag tror nog att Icebugs är goa vänner. Men jag hittade den här lösningen som för min del då var en mycket billigare variant än att köra icebugs. Och den har funkat så himla bra så jag fortsätter med det. Jag hoppas också att vi ses snart!! Jag kommer nog att försöka mig på att börja träna med IF Linnéa i nästa vecka om löpningen i helgen med TSM känns bra. Kram!!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil