Sidor

söndag, september 6

Kosttillskott och vitaminer

Det är flera saker som har gjort att jag har börjat fundera mer och mer på det här med vitaminer, mineraler och kosttillskott, bör man eller bör man inte, räcker det med att man äter alldaglig kost eller behöver man som hårt tränande kvinna extra tillskott.

För det första så har jag ju bevisligen inte fått i mig tillräckligt då jag faktiskt har fått anemi, förmodligen på grund att jag har ökat på min träning och fortsatt äta ungefär samma som tidigare, med den skillnaden att portionerna är större.

Det andra som fick mig att ytterligare fundera kring det här var när vi igår kväll var bjudna till funrun för en mingelkväll med jättegod mat och massor med snack om löpning. Bland annat då så visade Maria några tabletter som hon käkade regelbundet varvid Fredrika sa att även hon käkade dem. Det fick mig att börja fundera. Jag vet inte riktigt vad jag bör äta och varför. Så nu vill jag ha råd av er alla löpare.

Vad äter ni för kosttillskott och vitaminer och varför?

Jag kan börja:
  • Duroferon 100mg, en varje morgon för min blodbrist.
  • Pikasol forte, för att smörja leder och se till att få i mig tillräckligt med det viktiga omega3

9 kommentarer:

  1. De jag tipsade om (och tar själv) är Vitamax B-Active, som är samma som Berocca fast billigare. Högdoserade B-vitaminer och zink, som går åt extra vid stress. Träning är stress för kroppen. Dessutom behöver jag som vegan B12, som finns i dem.

    Sedan tar jag Blutsaft som järntillskott, återigen eftersom jag är vegan. När jag glömt beställa från England (den glutenfria varianten finns inte här) kör jag vitamin c + järnbrus. Det är dock en piss i nilen jämfört Duroferon.

    Till sist kör jag omega 3 från alger, som är samma omega 3 som i fiskolja. Återigen är anledningen att jag är vegan, och därför inte får i mig omega 3 från fisk.

    I övrigt kanske du minns mina berättelser från konferensen, och det är massa grönsaker som gäller eftersom du inte kan få alla de näringsämnena som behövs i tablettform och likande, av olika skäl. Ett tips att få i sig massa vitaminer, mineraler etc är att helt gå på mycket näringsrika livsmedel (och skippa de som endast är energirika). Inga "tomma kalorier" som man brukar säga. Där ingår t.ex. pasta, vitt ris etc. men även kött, ost m.m. som man kanske kan dra ner på till förmån för grönt.

    SvaraRadera
  2. Jag minns absolut dina berättelser från konferensen, det var superintresant!! Måste se till att fylla upp kylen med lite mer färg, nu blir det oftast tomater och avocado.

    Eftersom jag inte är vegetarian utan med glädje äter både blodpudding och blodiga biffar (blir dock inte så ofta), så får jag i mig en del av mitt behov den vägen.

    Vad jag förstår av ditt inlägg så skulle jag behöva, förutom massor med grönsaker och omega3(som jag redan äter), Vitamax B-Active.

    Duroferon lär jag ju inte käka i en evighet utan bara fram till dess att läkaren inte längre skriver ut några. (ruskigt dyrt att betala hela priset själv). Så därefter så kanske man skulle fylla på med något som innehåller järn, blutsaft kanske kunde funka även för min del där.

    Vad beträffar kosten så äter jag mycket fullkornsprodukter och qinoa, bulgur och liknande. Aldrig vita saker som vit pasta, vitt ris, vitt bröd etc.

    Vi borde ha någon föreläsning på klubben vid tillfälle om kost! Kanske är fler än jag som är förvirrade kring det.

    SvaraRadera
  3. Tycker det låter som du har rätt bra koll i alla fall! :-) Angående fullkornsprodukter så är de absolut bättre än vita (som man alldeles riktigt inte borde äta alls), men det är fortfrande ganska mycket energi i förhållande till näringsvärdet i t.ex. bulgur (eller kött för den delen). Man får ganska mycket blad- och andra grönsaker för samma kalorier, om man seriöst vill "näringsoptimera". Man behöver inte göra så jämt, men det är bra tror jag om man kommer bort från tänket att grönsaker bara är bilagor, och att det är "kött och potatis" man äter sig mätt på. (KoP här i överförd bemärkelse, dvs. en proteinkälla och en kolhydratkälla - det är ju så vi normalt tänker. Egentligen borde vi göra omvänt :-))

    SvaraRadera
  4. Jag äter två stycken MittValSport varje dag. För övrigt äter jag av allt, men är nog en rätt blygsam kött- och fiskkonsument i jämförelse med många andra. Jag har varit vegetarian och har barn som är allt mellan vegan och superköttätare. Ägg är jag sparsam med, har en galla som inte gillar sånt. Vegetarisk mat är vanlig mat i vår kök. "Fullkornskost med grönsaker" hette min första bibel inom området. Ingen flashig bok i dag, om man jämför den med dagens kokböcker, men jag undrar om inte en hel del av innehållet står sig?

    I våras blev både Malin och jag erbjudna att göra en kostregistrering hos MittVals näringsfysiolog. Jag fick veta vad jag redan anande: jag äter på tok för lite av det mesta (80% av vad jag borde få i mig), men kommer jag bara upp i rätt nivå så äter jag bra. Jag har aldrig bantat, men blir mätt snabbt och då äter jag inte mer. Kostregistreringen förde med sig att jag har blivit noggrann med mellanmål, särskilt då jag ska springa efter jobbet, och att jag måste tänka på att jag inte har råd att äta mig mätt på kakor, bullar etc.

    Ungefär samtidigt med kostregistreringen erbjöds jag att göra ett hälsotest via min arbetsgivare. Det visade att jag mådde som en prins och att alla värden var bra. Om jag hade haft lika bra värden utan kosttillägget vet jag ju inte. Eftersom jag har anat att jag stoppar i mig för lite har jag i åratal varit noga med att köpa basmat av god kvalité, och vill nog tro att det har gett resultat.

    Min enda övriga erfarenhet av kosttillägg är Blutsaft några gånger, men det är rätt många år sedan nu.

    SvaraRadera
  5. Fredrika -> Jag skulle nog behöva näringsoptimera rätt rejält. Jag tycker att jag har ätit bra mat men ändå så gick det fel. Helt klart så bör jag nog äta mycket mer grönsaker, tror faktiskt jag varit lite dålig på det sista tiden. Viktigt att verkligen få i sig allt man behöver, speciellt eftersom jag har tänkt att öka på min träningsmängd rätt rejält.

    Cecilia -> Mittvalsport har jag också ätit i perioder, nu var det ett tag sedan sist. Jag ska ta och jämföra dessa med Vitamax B-Active som Fredrika tipsade om och se om jag behöver båda eller om de är komplement till varandra.

    Det där med kvalitet på maten tror jag också är viktigt. Jag väljer alltid ekologiska alternativ om det finns att tillgå.

    Blutsaft verkar ju också vara ett alternativ som många, i alla fall kvinnor, dricker för att få i sig bra järn.

    Tack Fredrika och Cecilia för att ni delat med er eran syn på kost och tillskott.

    SvaraRadera
  6. jag är jättedålig på det där med kosttillskott och vad jag borde äta och inte.
    Jag äter iallafall en multivitamin en gång om dagen så jag får i mig mina vitaminer, i övrigt inget. Men kanske borde kolla om jag behöver nåt mer.

    SvaraRadera
  7. Ja Jossan, jag trodde ju som sagt att jag åt bra och fick i mig det jag borde, men ändå barkade det iväg åt fel håll.

    Nu blir det ändring, nu ska jag börja äta med huvudet... och inte bara med magen.

    SvaraRadera
  8. Hej jag undrar om du skulle vara intreserad av en fantastisk produkt som heter KYÄNI. Genom att ta en "shot" varje morgon så får du hela dagsbehovet av: Vitaminer, mineraler och antioxidanter.

    Stora möjligheter med att tjäna pengar, passa på nu innan det blir för stort.

    MVH Rebecka

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil