Sidor

tisdag, september 29

Vattenlöpning

Idag var det dags för ett nytt moment i min löparkarriär igen, det var dags att prova vattenlöpning. Innan helgen, då vi pratade även om det här så hade jag en "klar bild" över vad vattenlöpning var för något.

Jag har verkligen funderat på det här med vattenlöpning då jag har hört från många att det ska vara ett bra sätt att få in mer träning utan att öka skaderisken. Vilket jag ser som mycket viktigt framöver då jag behöver öka min träningsmängd rejält med tanke på mina mål nästa år. Vad jag framför allt funderade på var, var i bassängen som man skulle utföra det här med vattenlöpning, jag vet ju att det är rätt djupt i en simbassäng så... hur skulle man då kunna springa. Jag såg framför mig att den där västen som man hade på sig var någon form av tyngd för att man inte skulle flyta upp och att man sprang på botten av bassängen. Jag var rätt säker på det här till och med. Fredrika fick sig ett gott skratt och förklarade att västen var till för att flyta inte för att sjunka. Och man springer inte på botten utan i vattnet, typ som man trampar vatten.... Ok... jag fattar.

Idag så hade Fredrika anordnat ett pass i Eriksdalshallen istället för löpning utomhus och vi var tio stycken nyfikna som kom dit. Fredrika började med att se till att vi inte satte västen upp och ned vilket var rätt lätt att göra, sen hade hon ett kortare teoripass. Där förklarade hon hur vi skulle använda kroppen, benen skulle gå rak upp och ned ungefär som en symaskin och armarna behövde vi inte bry oss om så mycket det skulle komma naturligt. Sen skulle man hålla kroppen ganska vertikalt i vattnet och man rörde sig bara väldigt lite framåt. Bra att tänka på var att försöka hållen en ganska bra frekvens i trampandet. Pulsen är inte lika hög som när man löper och det beror på att vattnet trycker upp blodet till övre delen av kroppen så att hjärtat behöver inte pumpa så hårt för att få ut det till kroppen. Det finns vidare lite olika typer av pass som kan köra, långpass; ligga och nöta 90 minuter eller längre, intervaller; köra 10 sekunder i supersnabbt tempo och sedan varva ner med två minuters lugnare tempo. Vi körde intervaller idag.

Det här får bli ett återkommande inslag, kanske kan vara bra att få in det någon gång varannan vecka eller så, kul var det i alla fall!!!

6 kommentarer:

  1. Låter som ett annorlunda och roligt pass.

    SvaraRadera
  2. Jag har haft den föreställningen att vattenlöpning skulle vara jätte tråkigt, men det verkar ju ha varit ganska kul i alla fall. I grupp är det säkert roligare. Ska testas!

    SvaraRadera
  3. Elin -> klart bra pass att alternera med.

    Snorkis -> Det var faktiskt inte så tråkigt, kanske berodde det på att vi var tio stycken och kunde prata massor medans vi guppade ikring. Man får ju inte upp någon jättepuls så man har alla krafter att prata under tiden.

    Kanske att det skulle bli tråkigt om man var där själv och ska köra ett långpass på över 90 minuter.

    SvaraRadera
  4. Låter spännande helt klart!

    SvaraRadera
  5. Om du ska gå nåogn gång, ring mig innan så gär jag dig gärna sällis :o) detta var roligt, har dock träningsvärk idag fast jaag inte trampade så frenetiskt ;o)

    Ha det gött!

    SvaraRadera
  6. Jossan -> Det var det, super bra alternativträning.

    Maria -> Kklart jag hör av mig, kanske skickar en blänkare på ning-siten när jag ska köra. Klart trevligare med sällskap

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil