Sidor

onsdag, april 21

Maxat

Hur svårt kan det vara… egentligen! Det är väl bara att hoppa upp på bandet och springa tills man dör och så mäta av.

Nä, faktum var att jag var väldigt nervös inför dagens maxpulstest på SSC. Jag skulle i princip göra två tester, först det vanliga laktattestet som jag ju vid det här laget känner mig rätt trygg med. Därefter vad det dags för mitt livs första maxpulstest.

Laktattestet gjordes med färre intervaller idag, vi tog bara mellan intervallerna från tidigare test, dvs vi skippade tempo 9km/h och 13km/h. Resultatet var som väntat något sämre än förra gången troligen en kombination av att jag kört nästan bara lugna långa pass sista veckorna och av att jag har TEC mindre än en två veckor bakom mig. Det var absolut inget dåligt resultat men inte lika superbra som förra gången. Jag har inga resultat att redovisa här, väntar fortfarande på dem.

Därefter gick vi tillbaka till 11km/h och började maxpulstestet. Christer ökade på lutningen med två grader efter en minut och det blev direkt rätt tungt. En minut senare och bandet lutade 4 grader… Nu började mjölksyran i benen ge sig till känna och det blev markant tyngre med en klart tyngre andning. Därefter ökades bandet till 5 grader, jag sprang ytterligare någon halv minut och hoppade sen av bandet… åhhhh, jag fattar inte vad som hände, LITE mer hade jag väl ändå kunnat pressa, fattar det inte, har ingen förklaring, borde kunnat bita ihop men gjorde det inte. Resultat: 176, vilket förmodligen är en bit från min maxpuls. Besviken: Ja!

Nästa gång ska jag inte hoppa av, nästa gång ska jag falla ihop!!!

6 kommentarer:

  1. Hahaha, visst blir man spak! Och sen undrar man vad som hände. Men inte ska du vara besviken - nästa gång vet du bättre hur det funkar. Ha det så fantastiskt i Åre i helgen!

    SvaraRadera
  2. Jag misstänker att det är en vanesak att köra maxpulstest. Jag har aldrig gjort det men jag misstänker att jag inte skulle kunna pressa mig tillräckligt och känna mig nöjd efter.

    SvaraRadera
  3. Gaah, förstår känslan. Hade helt säkerligen gjort likadant, och ångrat mig efteråt... Men vad fasen, det finns fler chanser! Alla dagar är man inte redo att maxa!

    SvaraRadera
  4. Det är assvårt - du ska "svimma" - köra tills pulsen slutar gå upp i slag, när du nåt maxpuls så slår pulsen av och sjunker...och du med den.

    Det viktiga är att inte vara rädd - gör om det i höst igen. Då ska du se att det går bättre.

    :)

    SvaraRadera
  5. oj! Låter ju asjobbigt. Skulle aldrig orka. :D

    Sitter man fast i något sånt där snöre som stänger av allt OM man skulle råka svimma på riktigt?

    SvaraRadera
  6. Fredrika-> Spak var ordet!! Men det är nog som du säger man får öva...
    Ellinor-> Jag hoppas på det, nästa gång går det bättre.
    Anna -> Jag kanske helt enkelt hade en dålig dag, fast jag tror ovanan var den stora boven
    Marie-> Där har vi problemet!! Jag svimmade aldrig! Next time!
    Maria-> Nix tyvärr inget snöre, får be om ett nästa gång...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil