Sidor

fredag, april 16

Med karta och kompass

kartaochkompass I går kväll var jag iväg för att försöka lära mig att navigera i naturen. För att försöka förstå vad de där prickarna och strecken i olika färger betyder. Helt enkelt försöka att lära mig orientera. Skulle vilja ge mig ut i lite mer okänd terräng utan att bli helt lost. Det är klart jag har ju Mr Garmin men den säger ju ingenting om hur naturen ser ut, säger ingenting om var branterna, kärren och ledstängerna befinner sig. Jag vill helt enkelt bara ha lite koll på läget som det kontrollfreak jag är. Det är Södertörns OK som anordnar kursen som kommer att pågå 5-6 gånger. Igår fick vi mest bekanta oss med kartan och lära oss lite olika figurer såsom ledstänger, kullar, stenar och branter. Får väl se vart dessa kunskaper för mig. Känner inte att jag kommer att ta till mig sporten med hull och hår men att förstärka sitt lokalsinne en aning kan ju inte skada.

3 kommentarer:

  1. Du kommer ha stor nytta även i andra sammanhang av dina nya kunskaper. Om du skulle ändra dig och gilla själva sporten, rekommenderar jag tumkompass.

    SvaraRadera
  2. Ellinor -> Ja, det tror jag också och jag har länge velat lära mig så det känns helt rätt att göra det nu. Har ju hela sommaren på mig sen att praktisera.

    Maria -> Allt som är rakt på en karta är ledstänger typ vägar, kraftledningar och sånt som man kan följa.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil