Sidor

torsdag, april 29

Snabbdistans

Idag skulle jag egentligen ha haft vilodag men då jag var ute i går kväll så fick jag ta gårdagens löpekonomipass idag istället. Idag var det helt fantastiskt skönt!!! Termometern visade på dryga 18 grader när jag sprang iväg ut strax före sju.

Målet för dagen var löpekonomi 45 minuter. När jag var hos Skogen sist så tyckte Christer att jag skulle försöka att hålla 5-minuters tempo vilken för min del känns galet fort. Jag började med att värma upp i två kilometer innan jag körde igång med löpekonomin. När jag väl ökade på tempot till det tänkta så kändes det väldigt bra, det var inte forcerat utan snabbt och kontrollerat. Jag lyckades dock ändå inte hålla det höga tempot under så värst lång tid. När jag sprungit närmare 2km så kom det ett uppförslut och det blev väldigt svårt att hålla tempot. Benen blev toktunga och jag var tvungen att slå av på tempot. Jag gick uppför i ungefär 200 meter och ökade sen upp tempot igen till det tänkta. Den här gången orkade jag hålla i det i nästan 1.5 km innan jag fick slå av på tempot. Sista snabba delen varade i knappt 700 meter. 

Nästa löpekonomipass är på torsdag i nästa vecka och jag hoppas då att jag ska kunna hålla i tempot under lite längre sträckor än idag. Den känsla jag har i kroppen när jag springer i det här tempot är såå skön. Det funkar rätt bra och jag tror att jag kommer att kunna öka på sträckan rätt rejält om jag får några ytterligare pass av den här typen. Jag känner att jag är stark i kroppen, den är bara inte så uthållig ännu i de här farterna.

7 kommentarer:

  1. 18 grader, det är ju sjukt. Här var det nollgradigt i morse när jag cyklade till jobbet. Shit! Finns det risk för värmeslag på LU50K?

    SvaraRadera
  2. Är det tänkt att du ska köra snabbdistans i 45 minuter eller är det inräknat upp- och nerjogg i det?

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat! Kanske ses vi i "mini-poolen" på måndag? :-)

    SvaraRadera
  4. Lisette -> Ja eller hur!! 18 grader var ljuvligt att springa i, det blev trekvartsbyxor :-). Nja, värmebölja tror jag nog inte att det blir, hoppas nog snarare på sköna 16-17 grader, det vore härligt.

    Ellinor -> Nej, det är inklusive upp och nerjogg. Men jag ska nog helst komma upp i distanser runt 5 kilometer i alla fall. Men det kommer nog. Eller rättare sagt.. Det kommer!!:-)

    Ingmarie -> Tack! Ja vad trevligt!!! Poolparty liksom :-)

    SvaraRadera
  5. Tack! Annars hade jag tyckt att Skoogen var en slavdrivare :-) Ta det stegvis så kommer det gå bra.

    SvaraRadera
  6. Ellinor -> Nog för att han sätter upp tuffa program ger mig väldigt mycket att bita i men då jag har rätt höga krav på mig själv så tycker jag bara det är bra. Men någon slavdrivare det är han inte. Han är bara bäst! :-)

    SvaraRadera
  7. Snabbt och kontrollerat i den farten - vad stark du har blivit! Det är så härligt när man utmanar sig själv och det går vägen.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil