Sidor

måndag, april 19

Prorehab måndag

Idag har jag haft riktigt roligt!! Jag har kört två träningspass nu på kvällen. Ett av en helt ny typ och ett som jag kört ett pass av tidigare. Likheten med de båda passen är att de båda är skadeförebyggande.

image Efter en lång mailkonversation med Ingmarie så var det idag äntligen dags att prova på PowerPlate. PowerPlate är för att fatta mig kort en platta som vibrerar och på denna platta gör man sedan en massa olika övningar. Det som är bra med plattan är att den genom vibrationerna aktiverar många fler muskler, alla dessa småmuskler som man har men som kan vara lite svåra att komma åt. En stor poäng med den här träningen är att den är väldigt skadeförebyggande och det är nog främsta orsaken till att jag var där och testade. Det var rätt intressant, när jag körde själva passet så kändes det som om jag tränade fast man inte tränade… typ som på tv-shop. “Sitt i soffan och få magrutor på en vecka utan att anstränga dig”. Fast när jag var klar med träningen så kändes det i musklerna att de hade fått sig en genomkörare ändå körde vi väldigt lugnt idag. Passet gav mersmak och jag tror att det är riktigt bra alternativträning.

Efter det passet var det en snabb promenad bort till Sveavägen för att köra mitt andra pass, Pool Running med Rubin. Här visste jag ju redan vad som skulle komma. Sjukt tuff träning med enorm intensitet i 45 minuter. Rubin kör hårt, han skonar ingen, det finns inte en chans att maska på det passet. Det är verkligen all in som gäller där. Idag hade han hittat på nytt, en bit in i passet slängde han till oss hantlar (i någon form av flytande material) som vi skulle springa med. Dessa gav ytterligare motstånd i vattnet och höjde jobbighetsgraden ytterligare en nivå (vilket jag inte trodde var möjligt).

Efter dessa två underbara pass så lockar sängen, jag lovar!! Nu är John Blund här och det är dags att krypa ner och låta musklerna få sig en välförtjänt vila.

9 kommentarer:

  1. Spännande att höra dina upplevelser om den där vibrationsplattan. jag har hör mycket om den men trott lite att det varit båg. Hur kan man träna när man bara står still. Men det kanske ger lite träning ändå, som du säger att du kände att musklerna fått sig en omgång. Vore kul att höra mer om det om du testar igen.

    SvaraRadera
  2. Poolrunning går jag med på - men powerplate behöver flörta mer med mig :)

    PS: det ser ljust ut inför 1 maj!

    SvaraRadera
  3. Jossan och Marie, (kan inte låta bli att svara;-) )Kom och prova! Man står inte bara still. Det finns 100-tals övningar att göra både statiskt och dynamiskt. Och jag lovar att ni kan bli riktigt, riktigt trötta. :-). Håll för övrigt utkik efter nästa Runners. Tror det kommer att vara med en artikel i det numret.
    Vill ni så läs även här;http://blog.nemonisimors.com/?view=entries&entryid=1965

    SvaraRadera
  4. Nu svarar jag (förlåt Carina) det låter nästan som en utmaning - riktigt riktigt trött...

    SvaraRadera
  5. Jossan -> Jättebra svar från Ingmarie, som ju kan det här med PowerPlate.

    Marie -> Ja du Marie, du får ha ett öppet sinne! Svar ju från Ingmarie även till dig

    Ingmarie -> Tack för svaret här. Helt ok att du kapar min blogg :-). hade inte kunnat svara lika bra själv. Tack!

    Marie -> öhhhh! fattar inte...

    SvaraRadera
  6. det låter onekligen spännande och jag är inte den som inte gärna provar nya saker!

    SvaraRadera
  7. Vibrationsplatta har jag kört 2 år och man blir mycket starkare, sen är det upp till instruktören att ändra övningarna varteftersom man blir starkare. Heja på helt klart en bra träning

    SvaraRadera
  8. En jättebra avslutning på ett styrkepass är vibrationsplattan.

    SvaraRadera
  9. Jossan -> Prova gärna, det är ju aldrig fel.

    Eva-Lena -> Hej, kul att du hittat hit, välkommen!!
    Intressant att höra någon mer som verkligen har kört PowerPlate!! Tror nog också att det kan vara bra för att träna upp alla mina svaga små muskler... Jag ska ge det ett försök i alla fall:-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil