Sidor

onsdag, maj 19

Ett sånt skitpass :-)

Idag var inte förutsättningarna de bästa precis för ett snabbdistanspass. Det mesta talade mot att det här passet alls skulle bli bra eller ens av.

Sen lunch och en eftermiddag med mycket stress och en mage som inte alls var på bra humör. Åkte hem efter jobbet och gjorde mig redo för att ge mig ut men det skulle dröja ytterligare en dryg timme innan jag väl var utanför dörren. Min mage fortsatte att trilskas och efter otaliga besök på WC så började jag bli hungrig. Insåg att det skulle bli tufft att springa på en totalt tom mage så jag stoppade i mig ett par mackor och väntade någon halvtimme innan jag sprang iväg.

-1010182Det här var min bild från målgången på Stockholm Marathon i fjol. Då hade jag en skön resa, i år kommer det att göra ont. Och jag ser fram mot det!!

Planen för dagen var att springa snabbdistans 45 minuter inklusive uppvärmning och nedvarvning. I snabbdistansen skulle jag hålla det tempo som jag har tänkt att hålla på Stockholm Marathon. Jag bestämde mig för att det fick bli söder runt ikväll, behöver vänja kroppen vid lite asfaltsmangling nu fram till maran.

3887philton Sprang iväg i lagom lugnt tempo och när jag kom ner förbi Skanstullsbron så började jag själva snabbdistansen. Förutom en kort promenad, då jag fick håll förmodligen på grund av att jag åt för tätt inpå passet, kunde jag hålla i tempot fram till slussen då jag insåg att jag var tvungen att ta en teknisk paus då magen hade börjat spöka igen. Hilton fick då ett besök av mig, skönt att det finns lite toaletter med klass runt min joggingrunda. Efter stoppet så fortsatte jag i bra tempo tills jag hade sprungit snabbdistans i totalt dryga 30 minuter, det fick räcka för den här gången. Förutom hållet och toalettstoppet så kändes det förvånansvärt bra ändå. Jag kunde trycka på rätt bra i snabbdistansen och även nedjoggen gick i riktigt hyggligt tempo. Inför nedjoggen så ställde jag om klockan så jag varken såg puls eller tempo och gick enbart på känslan.

Det var från början ett riktigt skitpass som vände och blev en riktig solskenshistoria!!

ETAPPNR. DISTANS TID SNITTEMPO SNITTPULS

Uppvärmning

1,66 km 00:10:24 6:16 min/km 126 bpm

Snabbdistans

6,03 km 00:33:12 5:30 min/km 155 bpm

Nedvarvning

5,35 km 00:32:30 6:04 min/km 157 bpm

TOTALT

13,04km 01:16:06 5:50 min/km 150 (164)

2 kommentarer:

  1. Helt rätt! Ska man behöva göra en SOS ska det göras med klass! Hotellen är riktiga "Catchers in the rye" och en löpares bästa vän.
    Skönt att passet kändes bra. Alla små positiva delar kommer göra maran nästan njutbar.

    SvaraRadera
  2. Ellinor -> haha, exakt!! Fint ska det vara :-). Passet kändes mellan stoppen helt fantastiskt. Nerjogg i under 6-minuters tempo. Har aldrig hänt tidigare!!! :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil