Sidor

tisdag, december 14

Intervaller – Bring It!!!

Undrar hur många gånger jag ska springa kvalitetsträningar och inse att jag faktiskt klarar det och överlever, innan jag kommer känna mig bekväm med att gå dit. Nu är jag nervös varje gång innan. Jag är nervös för att inte orka, för att känna mig dålig, få bekräftat att jag inte kan, för att sinka alla andra i gruppen och andra mer eller mindre idiotiska tankar.

DSCN0201
Intervaller i vintras på en spikrak helt platt väg, en viss
skillnad mot intervaller i en böljande Hagapark.

Nu när jag sitter här och ännu en gång faktiskt lyckades prestera rätt bra så kan jag nästan inte förstå tankarna jag hade innan jag väl gick dit. Jag får helt enkelt jobba rätt mycket med den mentala biten.

Någon som har tips på hur man jobbar med den mentala biten???

En annan knäpp sak är att när vi väl började springa intervallerna idag så insåg jag efter den första att “fan det här går inte, jag får lägga ner”. Nästa gång jag insåg något var när jag var klar, då insåg jag att jag faktiskt hade klarat alla. Även här skulle lite mental träning nog behövas.

Idag sprang vi långa intervaller, jag tror att det kallas det i alla fall när man springer 3-minuters. I alla fall känns det jäkligt långt att springa i tre minuter. Vi vilade 45s efter de ojämna, vilka för övrigt gick lite uppförs och 60 s efter de övriga som alltså gick nerför :).

Så här blev resultatet av dagens övningar, tyvärr har jag inte pulsvärden från dagens pass då min pulsklocka levde sitt eget liv och tyckte jag hade puls på typ 234… inte troligt :):

EDIT: Måste bara säga att jag är jäkligt nöjd med kvällens pass!!!

Distans: 11:07 km
Tempo: 5:58 min/km

Tid Sträcka Tempo Kommentar
00:23:06 3,48 km 06:38 min/km Uppvärmning
00:03:01 0,57 km 05:18 min/km 1:a intervallen, vila 45s
00:02:56 0,57 km 05:09 min/km 2:a intervallen, vila 60s
00:03:00 0,55 km 05:27 min/km 3:a intervallen, vila 45s
00:02:57 0,56 km 05:16 min/km 4:a intervallen, vila 60s
00:03:00 0,54 km 05:33 min/km 5:a intervallen, vila 45s
00:02:58 0,56 km 05:18 min/km 6:a intervallen, vila 60s
00:03:04 0,56 km 05:29 min/km 7:a intervallen, vila 45s
00:02:55 0,56 km 05:12 min/km 8:a intervallen, vila 60s
00:03:01 0,54 km 05:35 min/km 9:a intervallen, vila 45s
00:02:59 0,59 km 05:03 min/km 10:a intervallen
00:11:55 1,79 km 06:39 min/km Nedvarvning

11 kommentarer:

  1. ja snacka om onödiga tankar. tyvärr har jag inga bra tips för jag är själv "drabbad" av samma dumheter :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror detta handlar väldigt mycket om vana. Om du fortsätter springa kvalitépass så kommer du efter hand inse att det är inte hela världen och att du klarar det. Det handlar om lite pannben och att plåga sig själv till gränser man trodde man hade. Om du gör det gång på gång så kommer du inse att du är bra och du kan springa.
    Bara att kämpa på!

    SvaraRadera
  3. Mycket fint! Fortsätt så. Jag säger det igen. Detta är precis vad du behöver!!! Ang nervös innan. Jag är det samma men det har blivit bättre ju mer intervaller jag springer.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det är bra att vara lite nervös innan - det taggar upp lite.

    Det kommer att bli bättre ju fler kvalitetspass du gör, nervositeten kommer att blir mer att "nu jäklars ska jag ge allt jag har idag".

    Kram

    SvaraRadera
  5. Jag var skiträdd för löpträning i grupp, känner igen alla dina tankar. Jag sa som det var till Erik (tränaren)innan jag sedan följde med ett par veckor senare. Hans inställning, att alla som orkade jogga en halvtimme i sträck var välkomna, och att han la upp passet efter deltagarnas förmåga (vilket han verkligen också gjorde)och att han visste om att jag var rädd gjorde att all rädsla släppte när jag väl vågade.
    ps: operation på måndag.

    SvaraRadera
  6. Träningsglädje -> Ja, verkligen onödiga tankar. Jag VET att jag inte ska tänka så ändå är det så svårt att inte hamna där.

    Dunceor -> Hoppas att du har rätt!! Jag jobbar vidare, försöker att slå bort de dåliga tankarna och koncentrera mig på att göra bra pass istället.

    Ellinor -> Tack!! Jag tror du har helt rätt, jag behöver VERKLIGEN det här. Hoppas att min nervositet också släpper.

    Marie -> Kanske lite nervös är bra,
    men min nervositet är lite TOOO much.

    Cecilia -> Det verkar vara rätt vanligt det här med nervositet inför träningar. När jag nämde det i tisdags för ett par tjejer så förstod de inte alls. De kanske hade vant sig :). Jag hoppas som alla skriver här att jag också vänjer mig med tiden. Så jag kan gå dit taggad och förväntansfull istället för orolig och lite rädd. Stort lycka till på måndag!! Hoppas den går riktigt bra så du snabbt kommer tillbaka igen!!

    SvaraRadera
  7. Snyggt jobbat, ett steg är att faktiskt besegra tankarna och genomföra det ändå. Ta med dig den känslan och plocka fram den nästa gång tankarna kommer.

    Peace Love och Löparskor!

    SvaraRadera
  8. wow vilket bra pass
    klart du ska vara nöjd med det!
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  9. Jag vet att du haft en del funderingar kring (din) puls, så här får du ett kort lästips från min mät- och beräkningstokige cyklistpolare här på labbet: http://ormmicke.wordpress.com/2010/12/16/puls-som-ett-matt-pa-arbetsintensitet/

    SvaraRadera
  10. Kvalitetsträningar är pulshöjare i
    träningen då du för att förbättra VO2max
    (snabbheten) bör ligga på 95-100 % av maxpuls vilket tränar hjärta,lungor och muskler
    och vänjer dem vid högre hastigheter än lugna långpass...

    Det enda sättet jag vet är bekvämt med att
    genomföra dessa pass är vetskapen om att man
    har genomfört dem många gånger tidigare och
    korta intervaller,långa intervaller,
    snabbdistans,kort backe,lång backe och fartlek
    borde inte direkt vara nyheter för dig...

    Dessa pass gör dig snabbare och mer uthållig
    och får dig precis som mig att tänka dig ett
    lopp inte som en lång sträcka utan som flera
    korta snabba intervaller med raksträckor,
    kurvor,uppförsbackar och nedförsbackar då du
    då har lättare att mentalt bryta ner en distans
    som t ex Stockholm marathon i de små delar
    den består av och vet exakt hur du ska hantera varje del...

    Hans E/IF Linnea

    SvaraRadera
  11. Jesper -> Japp, jag tog med mig det ikväll och jag tyckte nog att det gick lite bättre. Var aningen mindra nervös. Bättre o bättre dag för dag :)

    Jossan -> Ja, passen med RS är riktigt bra!!

    Frida -> Japp, jag funderar mycket kring min träning och kring mina pulsvärden. Tycker det är spännande och intressant att analyser. Tack för lästipset!! En likasinnad :)

    Hans -> Det kan man lugnt säga att de är. Pulshöjande alltså :). Att kunna ligga på 95-100& av maxpulsen tror jag inte jag är riktigt redo för ännu, det kanske kommer. Jag är riktigt glad att jag fixar att ligga på slag över 90% och pressa. Det är en seger för min del.

    Bra tips med uppdelning av loppet, fartlekspasset vi körde idag skulle kunna fungera som mall för ett sådant tänk.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil