Sidor

tisdag, december 7

Intervaller med Running Sweden

Idag körde jag första passet med Running Sweden och det var en upplevelse vill jag lova. Att jag har beslutat mig för att börja träna med dem har flera orsaker.

För det första så är det lite mindre grupper så det blir personligt med nära kontakt med ledarna. Jag tror det är riktigt bra kvalitetspass och de kör träningar flera gånger i veckan. Än så länge så matchar ju IF Linnéa samtliga dessa faktorer tills vi kommer till en klart avgörande faktor. Träningarna med RS utgår i stort sett från mitt jobb, det tar mig ungefär tre minuter att ta mig från jobbet till träningen.

Ikväll var det första träningen och jag fick genast bekänna färg…. Det var superkul och superjobbigt. Jag var jättenervös innan passet då jag är så evinnerligt trött på att ofta inte ens ha kraft att hänga med på uppvärmningen. Men det gick bra, hängde med hela uppvärmningen oavsett om det bar uppför eller nedför, bet mig fast som en liten igel i bakhasorna på Rubin och vägrade släppa greppet, haha, hoppas han inte blev för irriterad :).

Vi körde fem omgångar av det här:

  • ca 250 meter uppför och 60s vila på toppen
  • Full fart nerför samma backe följt av 60s vila
  • 90 sekunder full fart på flacken följt av 60s vila
  • samma väg tillbaka följt av 60s vila och vi var klara med en omgång

Efter två omgångar bestämde jag att jag skulle hoppa av efter tre omgångar. Medans jag sprang den tredje omgången hade jag vilda diskussioner med mig själv och skällde och stod i. Insåg att enda anledning till att jag INTE skulle köra alla var att jag var feg och orolig att jag inte skulle KLARA AV alla!! Så korkat, med den insikten så körde jag förstås alla sen.

Här är dagens pulskurva
image

Och dagens pass i siffror:
Uppvärmning: 2,65km, 6,06 min/km, puls 150(165)
Nedvarvning:  1,74km, 6,22 min/km, puls 143 (154)
Totalt: 10,71km, 5,36 min/km, puls 153 (171) (vilorna ej inräknade)

Intervaller. Siffrorna är Tempo (min/km);  Puls medel(max)

Omgång Uppför Nedför Flacken Flacken
1 5.14; 154(169) 4.23; 158(164) 4.45; 158(168) 5.06; 160(169)
2 6.01; 164(171) 4.31; 159(164) 5.00; 157(170) 5.06; 158(168)
3 6.05; 158(168) 5.00; 147(157) 5.09; 149(163) 5.14; 153(165)
4 6.01; 152(167) 4.31; 144(156) 5.09; 150(160) 5.08; 149(164)
5 6.08; 151(163) 4.41; 148(158) 5.00; 145(161) 5.18; 143(154)

Märkligt att tempot är ungefär detsamma i de sista omgångarna men pulsen lägre?

8 kommentarer:

  1. Kul att se dagens pass! Trodde du var 'gammal i gänget', själv var jag nog mer orolig att inte klara det en du :)
    Boka in dig på Rubins löpbandspass 18.00 på fredag! Kram Alexandra

    SvaraRadera
  2. Pannben!
    Pannben!
    Pannben!

    Du kan mer än du tror:

    http://www.youtube.com/watch?v=AqtsemR2iJU

    Hans E/IF Linnea

    SvaraRadera
  3. Det där passet är hiskeligt kul att köra! Bra val att köra med RS. Det behöver du.

    SvaraRadera
  4. Härligt!! Mina intervaller brukar ofta börja med att jag ska göra t.ex. 4x1km (ganska lite redan det...) Efter en intervall drar jag ned det till tre, (jag springer fram och tillbaka på en väg och efter tre så blir det liksom lagom att jogga vägen tillbaka och sedan hem) absolut inte fler än tre. Tre är lagom. När jag gjort tre tänker jag att en till klarar jag ändå av. När jag gjort fyra kommer jag fram till att sex är en bra siffra. Sedan kanske det slutar på åtta. Att säga åtta på en gång är helt otänkbart. Inte i helvette att jag klarar av åtta intervaller! Eller?

    SvaraRadera
  5. Alexandra -> Hej, välkommen hit, kul att du skriver!! Nja, jag kan väl säga att jag är lite av nygammal. Jag tränade några gånger med RS i somras inför Lidingöloppet, sen har jag kört en del vattenlöpning så jag känner lite folk som är med och tränar. Fast igår var första gången som jag körde i det här sammanhanget. Suprekul!!! Jag ska köra ett löpbandspass, jag är väldigt nyfiken på dom, men på fredag tänkte jag att jag skulle springa hem från jobbet. Får se om jag ändrar mig :)

    Hans -> :), härlig låt, jag tog den direkt som min egen. Tack!!

    Ellinor -> Ja, det var kul OCH tufft och du har helt rätt, jag behöver verkligen det här!!

    Jossan -> Tack :), det var kul!

    Karin -> haha, låter som du och jag har lite samma tänk!! Det där skulle kunnat var jag på pricken. Imorgon står det stegintervaller på schemat, jag vet inte vad som är bäst, att veta innan hur många vi ska köra eller inte veta :).

    Eller? (fast visst klarar du åtta, du är ju superstark)

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det låter strålande att du springer med RS. Låter härligt! Kör hårt!

    SvaraRadera
  7. Lisette -> Ja, efter två pass med dem den här veckan så inser jag att om jag kör med dom kontinuerligt så kommer jag bli riktigt riktigt stark!!!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil