Sidor

söndag, december 12

Jag gjorde som ni sa…

… gick ner en fartgrupp idag. Jag kan vara rätt tjurig i min träning, jag har varit extremt motvillig i det här. Jag har bitit mig fast i 4-timmarsgruppen även fast jag gång på gång har fått bryta, hoppa av, sackat efter. Tänkt att: -nästa gång blir det bättre, -jag hade en dålig dag, -om underlaget är bättre, då kommer jag att orka. Försökt att mörka för mig själv helt enkelt.

MEN, nu har jag gett upp, resignerat, lytt era råd och klev idag ner till grupp 4.15. Två anledningar, eller föresten tre.

  • Jag har börjat träna med Running Sweden vilket innebär SJUKT TUFFA PASS på tisdagar och torsdagar.
  • Jag vill känna mig lite stark på söndagarna, känna att: -jag kan, -jag har krafter, -jag är stark och sist men inte minst. -Jag är lite bra!
  • Jag har fått så mycket tips, råd, tillrättavisningar, rekommendationer av er alla och många fler och någon gång så måste jag ju börja lyssna på andra.

Hagaparken_vinter_2010a

Och jösses vilken skillnad, jag fick en lugn skön resa ute i Hagaparken idag! Det var strålande väder, solen sken från en klarblå himmel, det var massor med folk ute och flanerade, åkte pulka och skidor och många var de som hejade på oss och tyckte vi var fantastiskt duktiga som var ute och sprang i kylan. Vi träffade också på ett par gäng från Running Sweden som också var ute på långpass idag. Vi vinkade till varandra, två gäng med likasinnade som möts i parken, nästan vackert!! Rubin lyckades urskilja mig i mängden och hejade på mig med namn till och med, jag vinkade och hejade tillbaka.

Efter passet med TSM idag förlängde jag träningen genom att springa hem, som vanligt i sällskap med Marie. Dagens skörd blev till sist 22km, det är rätt ok, jag måste ju börja öka på träningsmängden lite snart så jag kommer upp i lite distans. Jag vet hur fort tiden går och rätt var det är så är det april och dags för TEC. I år vill jag inte bara genomföra det, jag har större planer än så.

Dagens pass i siffror:

  TSM Hemjogg Totalt
Distans (km) 12 10,43 22.44
Tid (minuter) 66 60 146
Tempo (min/km) 6.21 6.44 6.32
Puls ( medel/max) 150/173 145/172 148/173

Dagens pulskurvor

image image

11 kommentarer:

  1. Jag tror du gör helt rätt och att du kommer bli starkare både mentalt och fysiskt av att springa med en grupp som passar dig bättre!

    SvaraRadera
  2. Härligt! Det kommer att bli hur bra som helst det här! Nu blir jag förstås nyfiken på dina planer. :-) (P.s. Funkar RSS-uppdateringen nu?)

    SvaraRadera
  3. Om man tror på Lydiard,
    Anders Szalkai,Isabellah Andersson
    och en hel del andra behövs mängdträning
    mer än kvalitetsträning för att öka
    den aeroba kapaciteten så att man kan
    springa riktigt långt och inte bara springa
    snabbt på korta distanser...

    First you train for distance then you train
    for speed,så enligt Anders Szalkai är nyckelpasset det lugna långpasset kompletterat
    med lite snabbare pass för att kunna klara
    av att springa i en tänkt marathonfart i
    42195 meter och inte bara komma i mål...

    För TEC och andra längre distanser
    krävs bara lite mera mängd,men notera att
    om du inte heter Chris Solinsky eller har motsvarande träningsbakgrund bör du INTE
    springa 100-120 miles per vecka,då du då blir för sliten...

    Hans E/IF Linnea

    SvaraRadera
  4. Vad du är klok tjejen!
    Bra jobbat i helgen!

    SvaraRadera
  5. Andréa -> Det tror och hoppas jag också. Det kändes rätt bra att ha "extra" power i kroppen att kunna ta till.

    Ingmarie -> Ja, jag tror jag har hittat lite rätt i träningsdjungeln till sist. Får köra på nu några veckor och sen utvärdera. Mina planer... :)

    Hans E -> Jag lyder egentligen inte under någon av alla dessa filosofier men hämtar däremot massor med inspiration från dem. Jag ska försöka att hålla mig under 100 miles per vecka.. Tror inte att jag har sprungit så mycket under en vecka någonsin, så det känns som att jag har marginal dit!

    Det är ju många långlöpare som nästan uteslutande tränar distans och blir fantastiskt bra på det. Både Jonas Buud och Rune Larsson kör nästan uteslutande distansträning. Och dom e ju rätt bra :)

    SvaraRadera
  6. Jossan -> Tack, har ju fått så många goda råd. Det är alla dessa som är kloka :)

    SvaraRadera
  7. Kan inte annat än tummen upp!!

    Peace Love och Löparskor!

    SvaraRadera
  8. Åh vilka pigga ben du hade på hemjoggen :)

    SvaraRadera
  9. Jesper -> Tack!!

    Marie -> Ja det var stor skillnad mot förra veckan!!

    SvaraRadera
  10. Låter som ett klokt beslut. Och sen är det ju bara att byta upp igen ifall du tycker.

    SvaraRadera
  11. Sofie RW -> Helt sant, jag kör i den lite lättare gruppen nu tills jag känner att jag blivit lite starkare. Kanske lagom att byta upp till våren.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil