Sidor

torsdag, december 9

Stegintervaller vid Stora Skuggan

20101209-P1000539 Jäklar vad det var tungt idag!!! Och jäklar vad jag hoppas att jag kommer att bli bra med den här träningen!!

Dagens pass var stegintervaller som såg ut så här:
  • 1200 meter följt av 90s vila
  • 1000 meter följt av 60s vila
  • 800 meter följt av 60s vila
  • 400 meter följt av 45s vila
  • 400 meter följt av 45s vila
  • 800 meter följt av 60s vila
  • 1000 meter följt av 60s vila
  • 1200 meter

Japp, så såg det ut. Vi började som vi gjorde i tisdags med gemensam uppvärmning bort till brottsplatsen. Även fast tempot inte är superhögt så är det ändå rätt tufft att hänga med och jag funderade helt klart på vägen bort om jag skulle fixa en endaste intervall efter den långa “intervalluppvärmningen”.

20101209-P1000543Vi var inte så många idag som i tisdags, utan en liten mindre tapper skara. Vi delades upp i tre grupper där jag och Isabella (bilden) tillsammans med ledaren Fabrice utgjorde den långsammaste gruppen. Innan passet körde vi som vanligt gemensam löpskolning och stegringslopp. Sen iväg på den första 1200-ingen och jag var körd efter 800 meter då vi hade passerat en seg uppförsluta. Då jag hade pressat mig igenom den första intervallen, frustande och pustande och flåsande så sa jag att “det här kommer inte att gå, jag får nog ge mig”. Fabrice tittade på mig och sa, “det här fixar du”. Så, jag tog en till, och en till och en till. Det var inte lätt men det gick. Det är tillräckligt bra för mig för tillfället och jag hoppas att jag med tiden kommer att kunna ta i lite mer, ta ut mig aningen till och bli lite snabbare.

Dagens pass i siffror:
Total distans: 11.72 km
Total tid ute: 1:13:47
Tempo snitt: 6.17 min/km (vilan är inkluderad)
Puls:  medel 147, max 167

Etapp Sträcka Tempo Medelpuls Maxpuls Vila efter
Uppvärmning 3.19 km 6.16vmin/km 141 162 0
Intervall 1 1200 meter 5.25 min/km 158 167 87s
Intervall 2 1000 meter 5.34 min/km 158 167 62s
Intervall 3 800 meter 5.38 min/km 159 167 61s
Intervall 4 400 meter 5.12 min/km 154 161 62s
Intervall 5 400 meter 5.27 min/km 151 160 47s
Intervall 6 800 meter 5.18 min/km 162 167  
Nedvarvning 3.55 km 6.29 min/km 140 160  

image

8 kommentarer:

  1. Du är så duktig som kämpar så! Du kan inget annat an bli bra av det där slitet! Hoppas att du/ni kan hitta ett uppvärmnings- och nedvarvningstempo som funkar bara.

    SvaraRadera
  2. Tuff men rolig stege! Klart det kommer att ge resultat!

    SvaraRadera
  3. Snyggt diagram ser ut som...juldekorationer :)

    Skämt å sido - jäklig bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Jag undrar hur du kläder för att springa ute denna årstiden? Jag har svårt att hitta rätt, tar på mig för mycket och blir alldeles för svettig=kall eller så har för lite och är kall hela passet igenom istället.

    SvaraRadera
  5. RosaMilton -> Tack!! Jag är riktigt nöjd med passet :)

    Andréa -> Tack tjejen!! Jag hoppas du har rätt. Jag tror jag kommer att "växa" in även i uppvärmningstempot snart.

    Ingmarie -> Japp, tuff stege som jag hoppas kommer tillbaka så jag får känna att jag har blivit lite lite bättre :)

    Marie -> haha, får se vad jag hittar på till nyår

    Linda -> Hej Linda, välkommen hit!! Det är lite knepigt med kläder. Jag kan inte säga att jag alltid hittar rätt, i tisdags var jag lite för kall och i torsdags aningen varm. Jag försöker att köra lager på lager, med merinoull närmast kroppen. Vindtätt ytterst, sen anpassa antal lager däremellan. På underkroppen kör jag med lite tjockare vintertihgt med vindstopper frampå. Mammelucker ovanpå det. Långkalsoner under om det är riktigt kyligt.

    SvaraRadera
  6. Imponerad! :D Jag hatälskar intervaller, usch det är ju sååååå jobbigt, men samtidigt känner man ju att det tar. Kul att ni är ett gäng som springer också! :D Lättare att motivera varandra.. själv lunkar man ju runt ensami skohem haha :D

    SvaraRadera
  7. Popruta -> Hej, välkommen hit, kul med en ny läsare!! Ja, det är lite av en hatkärlek för min del också, men samtidigt vet man att det är nödvändigt om man vill bli bättre :).

    Ja, det är helt klart lättare att springa om man är i sällskap med andra, speciellt kvalitetspassen. Kolla runt lite på Funbeat eller på jogg.se så kanske du hittar några där som du kan springa med!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil