Sidor

måndag, januari 24

Med eller utan bubblor?

Det är ju oerhört viktigt att få i sig tillräckligt med vätska både före och efter ett träningspass. Att inte fylla på med vätska ordentligt gör att vi bland annat tappar i prestation och det vill man ju verkligen inte.

bubbelvatten På jobbet har vi en sån där “vattenmaskin” med två kranar, den till höger med väl kylt vatten och den till vänster också med väl kylt vatten men med tillsatta bubblor.

Jag försöker alltid se till att ha ett välfyllt vattenglas på skrivbordet då jag jobbar och så försöker jag att tömma det minst en gång varje förmiddag och en gång varje eftermiddag. Då jag tycker det är gott och lite lyxigt med bubbelvatten så väljer jag nästan alltid den vänstra kranen i vår maskin.

Nu funderar jag, är det någon skillnad på att dricka med eller utan bubblor för prestationens eller vätskebalansens skull eller spelar det absolut ingen som helst roll vilken kran man väljer?

10 kommentarer:

  1. Vätskemässigt spelar det ingen roll men magen kan ju protestera om det blir för mycket bubblor... prova dig fram!

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att man skall försöka undvika kolsyrat så ofta man kan.

    SvaraRadera
  3. Jag har hört (men jag minns inte var) att kroppen lättare tar upp bubbelvatten och att det därför är till fördel att dricka det efter träning. Därtill är ju bubbelvatten ofta mineralvatten vilket i min bok torde bli bra när man har svettats?

    SvaraRadera
  4. Hmm, nu blev jag inte så mycket klokare, tre svar och tre olika svar :)

    Ingmaries svar -> Spelar ingen roll, låt kroppen bestämma.

    Christers svar (välkommen hit föresten)-> Undvik kolsyrat

    Karins svar-> Hellre bubbel, då kroppen lättare tar upp det.

    SvaraRadera
  5. Teoretiskt borde kolsyrat vatten fräta mer på tänderna men frågan är om det gör någon skillnad i praktiken. Har lite svårt att se att det skulle göra någon skillnad när det gäller vätskeupptag men gott är det!

    SvaraRadera
  6. jag tror inte det spelar så stor roll faktiskt
    min dietist gav mig som råd att dricka kolsyrat vatten om jag hade svårt att dricka rätt mängd vanligt vatten. Eftersom det på nåt sätt blir lite roligare att dricka kolsyrat.

    SvaraRadera
  7. Har inga belägg för detta utan detta är hörsägen.
    Kolsyrat vatten från kran är samma som vanligt vatten. Mineralvatten med bubblor ska man inte överdosera. Se ex Ramlösa på den står det till och med varningstext. Barn under 7 år inte ska inta Ramlösa regelbundet.. fast du är iofs lite äldre än sju :)

    Kram :)

    SvaraRadera
  8. Har också funderat på huruvida det är ok att dricka bubbelvatten eller inte. Svaren verkar lite tvetydiga. Men antagligen är det bättre att dricka det med bubblor än inget alls. Jag borde verkligen bli bättre på att dricka vatten om dagarna.

    SvaraRadera
  9. Var tvungen att googla detta och hittade följande http://iform.se/kost/fragor-om-kost/ar-kolsyrat-vatten-olampligt I korthet står där att kroppen snabbare tar upp kolsyrat vatten och att detta med fördel kan drickas e träning. Denna länk http://www.kosttipset.se/category.php?cid=11 påstår dock tvärtom!! Men jag hittar flera länkar som stöder det första påståendet så jag väljer att bli salig på den tron...

    SvaraRadera
  10. Khedron -> Det är ju faktiskt en anledning så god som någon att dricka icke kolsyrat vatten!!

    Jossan -> Håller med, det är roligare med bubbel :)

    Marie -> Japp, jag har passerat den åldern med något år :). Kanske kan vara bra att mixa allt bubblande med lite icke bubblor ibland.

    Sofie RW -> Jo, det tror jag också, absolut. Grejjen är ju om man gör ett klokt var då man går på bubblorna. Men som sagt bättre än inget vatten.

    Karin -> Då går jag på din linje, bubblor är gott, fast jag ska nog variera mig lite, ett glas med bubblor, ett glas utan :). Tack för länkarna!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil