Sidor

måndag, januari 17

Trött, jag var trött, jag var jättetrött

Förra veckan var helt galen, den bestod av jobba – äta – sova och hur mycket jag än sov så var jag ändå fruktansvärt trött.

Varje morgon så vaknade jag med känning i halsen och sjukt trött, iväg till jobbet, vilket förra veckan var oerhört stressigt, både mycket att göra och mentalt väldigt stressigt. Tillbaka hem lagade mat, dog i soffan kröp till sängen, la mig fullt påklädd då jag frös oerhört mycket och somnade som en stock. Så var hela veckan. Även helgen var stressig, jobbade till två fredag natt, jobbade ett antal timmar under lördagen och därefter fortsatte det under söndagen då jag stängde ner jobbdatorn halv tolv på kvällen.

Träningen var helt obefintlig under veckan. Planen var att springa med TSM på söndagen, men efter Karins roliga 30-årsfest på lördagskvällen, så hade jag bara sovit runt fyra timmar när klockan ringde. Jag orkade helt enkelt inte samla ihop mig och ta mig iväg. Sov lite längre istället, tog en lite längre frukost och efter en titt ut genom fönstret, det regnade och var isgata ute, så bestämde jag mig för att för ovanlighetens skulle ställa mig på hamsterbandet.

17 kilometer stod det på agendan, jag beslutade mig för att hålla ett tempo av 6.30 minuter/kilometer. Med tv framför ögonen och skön musik i lurarna så tänkte jag att det här skulle bli ett rätt skönt pass ändå. Hoppade upp på bandet, kändes bra, ställde lutningen på 1% och drog igång bandet, kändes bra. Sprang i fem minuter, kändes INTE bra! Pulsen gick stadigt uppåt, ok tänkte jag, sänker väl tempot, drog ner steg för steg och höll koll på pulsen. Hände inte ett dugg!! Fortsatte att sänka tempot tills det låg runt 7.00. Pulsen sjönk inte, tänkte att jag kutar på så kanske pulsen sjunker då jag får in känslan, rytmen och anpassar löpsteget. Efter 30 minuter var pulsen uppe på 165 (89% av max), fortsatte att springa tio minuter till och pulsen steg ytterligare ett par slag. Insåg att det här var en jäkligt dålig idé och hoppade av.

Vet inte vari problemet låg men min kropp var verkligen inte med mig igår heller. Jag hoppas att nästa vecka blir extremt mycket bättre!! Att jag ska var piggare, att träningen ska funka och att jobbet inte blir riktigt lika stressigt. Förra veckan så läste jag inte ett blogginlägg, skrev inte ett blogginlägg.

Att inte skriva ett enda inlägg på en hel vecka är INTE ok.

Söndagens pass:
Tid: 40 minuter Sträcka: 5,4km Tempo: 7,24min/km(jag gick ibland)
Puls: medel 157, max 175

image

4 kommentarer:

  1. oj. ja något står inte helt rätt till. stress på jobbet, sömn osv påverkar också vår återhämtning så kanske har det varit lite för mycket?

    SvaraRadera
  2. Ta det lugnt tjejen så du inte blir mer sjuk igen. Sov mycket, drick mycket och ja you know the drill.
    Hoppas det blir bättre! KRAM!

    SvaraRadera
  3. Tyvärr verkar det som att du blivit förkyld...
    Jag blev också det efter ett backintervallpass
    med IF Linnea när vi körde intervaller upp till
    helikopterplattan i Tantolunden,så att jag
    efter intervallerna hostade så att det kändes i
    diaphramga-muskeln (djup andningsmuskel i bröstkorgen,som används vid in- och utandning)
    och de nedre bukmusklerna (mest på vänster sida)
    och slutade inte hosta på drygt en vecka på
    nätterna och fick dessutom ont i halsen,
    så det tog drygt 2 veckor innan jag tyckte
    att det kändes bra...
    Jag har nu fått styrketräna bukmusklerna och
    ryggmusklerna(främst latisimus dorsi), så nu känner jag inte längre
    att de nedre bukmusklerna är spända då de
    tidigare inte fick vila och blev överansträngda
    av hostningen då de tidigare var för svaga...
    Vad som fungerade för mig för att bli bra var hostmedicin,halsmedicin,varm nyponsoppa och
    varm blåbärssoppa...
    Krya på dig Carina och drick ordentligt med varm nyponsoppa och varm blåbärssoppa gärna med kall vaniljglass för att fylla på energidepåerna
    och minska halssmärtorna...

    Hans E/IF Linnea

    SvaraRadera
  4. Träningsglädje -> Ja, något var det som inte var ok. Jag hoppas veckan som kommer bli lugnare så jag kan träna lite mer.

    Jossan -> Yeh I know :)! Det trista är ju att jag inte är sjuk!! Bara oerhört trött, fast det går nog över. Kram!!

    Hans -> Nja, jag tror inte det. Känns inte så, bara trött. Jag har druckit varmt te nu ikväll och så ska jag sova mycket. Tack Hans!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil