Sidor

fredag, maj 8

Ett dygn med två tuffa roliga pass

Sitter och tar igen mig och ska strax fälla ner ryggen mot spikmattan för ytterligare avslappning. Är skönt trött efter två bra pass det senaste dygnet.

Torsdag kväll
Korta intervaller stod det på programmet för den här kvällen. Korta intervaller, med det menades idag 400-meters intervaller. Det var  en liten tapper skara som hade samlats på Stadion för kvällens pass. Vi var bara sju deltagare och tre ledare, det var Stina, Annika och Per. Passet började med 4km uppvärmning, tempot var relativt högt för kvällen, vi höll nog runt 6.20 tempo på uppvärmningen, alla var superpigga. Vi sprang Vallhallavägen ner förbi tv-huset, Cirkus och passerade några Ambassader på väg ut mot Gärdet där vi körde själva intervallerna. Innan intervallerna så sprang vi tre stycken koordinationslopp på 100 meter för att få upp lite tempo i kroppen.  Intervallerna såg ut så här:
  • 4*400 meter med 1 minuts vila mellan
  • 3 minuters vila
  • 4*400 meter med 1 minuts vila mellan

Det tänkta tempot var att ligga mellan  5.00 och 5.15, fast alla var så jäkla duktiga så tempot hamnade istället på mellan 4.54 och 5.10, sjukt bra jobbat av alla. Det var ändå rätt tunga intervaller, åt ena hållet så hade vi en uppförsluta de sista 100 metrarna och åt andra hållet var det motvind, så det var till att kämpa åt båda hållen.

Fredag morgon

Hade grymt svårt att mobilisera krafter för att ta mig upp 05.20 nu på morgonen. Det är nu mer än tre veckor sedan förra NMT passet så nu står man på ruta noll igen och det är grymt jobbigt. Men jag hoppas på att lite tuff träning kan få mig att ta nästa kliv framåt. Jag vill verkligen få upp tempot, kunna känna att, som ett första steg, sex-minuterstempo ska kännas som lätt distans löpning. Än har jag en bit kvar!!

Passet idag leddes av Håkan, tuffa Håkan, och codriver var Magnus. Håkan sa efter passet att han hade kört lugnt... olika åsikter där tror jag, jag var i alla fall helt slut, fanns inte mycket kvar att vrida ur där. 

Det började bra med att vi skulle sätta oss ner och sträcka ut benen framför oss och sedan ställa oss upp, på kommando, Sitt, Stå, Sitt, Stå, självklart utan att hjälpa till med händerna. Då kände jag att "det här går bra, det här fixar jag, det här är lätt". Sen körde vi lite andra små övningar i skapligt tempo för att få upp lite puls. Kändes fortfarande helt ok. 

Sen började det...  Vi ställde upp i två led och "joggade" iväg från Zinken upp för en backe, kanske 200 meter lång, Högst upp så sa Håkan att vi skulle jogga ner tillbaka till start, sedan skulle man dela upp sig två och två och den ena skulle bära upp den andra på ryggen, upp för hela backen!! Sanna som jag kämpade ihop med, började, hon var helt grym, sprang om allt och alla. Sen var det min tur, det gick superbra i typ 40 meter sedan började jag få mjölksyra i benen, kanske att gårdagens intervaller satt kvar i benen. Sanna jobbade på peppingen med:
 - "Tänk att det är en mygga som sitter på ryggen".
 - "Du kan det här, du är stark".
 - "Du är snart uppe, bara 20 meter kvar".
 - "Du är grym".
och andra hejarop, jag lovar att det gjorde att jag orkade mobilisera ytterligare krafter så jag tog mig några meter till. Fruktansvärt jobbig övning, mjölksyran bara sprutade!! 

Resten av passet gick lite bättre, kändes inte lika galet jobbigt som just backdelen gjorde, kanske kan bero på att den senare delen av passet var mer koncentrerat till överkropp och den har ju inte gjort många handtag senaste tiden. Benen däremot har ju uträttat två tuffa intervallpass den här veckan. 

Summa sumarum så har det här dygnet känts väldigt bra. Två pass som har varit skitroliga och som jag tror har gett massor till formen mot Marathoon. Det känns helt enkelt som om jag är på rätt väg. Det ska bli spännande att se hur söndagspasset kommer att gå, 28km, det är skitlångt!!!

Mot shaktimatt!!

4 kommentarer:

  1. Du är så jäkla duktig! :-) Jag tycker verkligen det.

    *skrattar*...ja mamma satt här och kämpade med sin mobil. Jag fick skriva en lista till henne: "Välj ditt" "Tryck datt" osv..*S* Vi får nog räkna med några tomma men kärleksfulla sms i några dagar..*S*

    SvaraRadera
  2. Tjenare hurtbulle!

    Kul att läsa din blogg, har du inget att göra har även jag en blogg :o) www.litenisaksecurity.dinstudio.se

    Ha det gött från Maria TSM 4.15 och även IF Linnéa

    SvaraRadera
  3. Du är fantastisk! Vi ses på söndag!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. - Mia, Tack!! men även du är ju på go väg, håller att koll på dig. Får du bara ordning på din axel så är du snart på banan igen.

    - Maria, Hej, du verkar inte så lite hurtig du heller. Jag har kikat på din blogg. Inspirerande läsning, du imponerar!!!

    - Marie, Tack! Det kommer att bli ett skönt pass på söndag. Hoppas att du är bättre! Vi ses!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil