Sidor

onsdag, oktober 28

Korta intervaller

Planen var att idag köra terrängträning med SSC, men det kom annat i vägen för dem så det blev inget. Eftersom jag var full med spring även idag och supertaggad efter gårdagen så åkte jag hem och körde skiten ur mig med några intervaller.

Kom hem rätt sent och gav mig direkt ut och sprang, kom typ en dryg kilometer när jag insåg att jag var tvungen att ta mig hem igen för en teknisk paus… Med andra ord så gjorde jag en liten detour snabbt in och innan pulsen hann sjunka för mycket så var jag ute igen. Sprang några hundra meter till och körde sen igång med mina intervaller.

runninggirl

Första intervallerna jag kört nu sen i juli då jag fick mitt anemi-besked, så jag var rätt spänd på hur det skulle kännas. Planen var att köra fem 3-minuters intervaller med 1 minuts vila mellan. Vilan bestämde jag skulle vara jogg eller snabb gång. Jag bestämde mig också för att inte köra på varken tempo eller puls i intervallerna utan bara på känsla. Första intervallen var på vägen bort mot idrottsplatsen där jag tänkte köra resten. Den kändes bra och jag hade bra fart. I vilan så valde jag sedan att jogga då jag kände att jag inte tömt mig helt. Övriga vilor valde jag snabb gång. Det som kändes bra med det här passet var att jag orkade springa alla intervaller i bra fart och jag behövde inte förlänga vilan mellan intervallerna som jag tidigare har behövt. Är skapligt nöjd med passet som blev så här:

Uppv. 2,43 km 6.32 min/km Puls 131/151
1:a interv. 602 m 4.58 min/km Puls 156/164
2:a interv. 588 m 5.06 min/km Puls 162/169
3:e interv. 578 m 5.11 min/km Puls 161/170
4:e interv. 587 m 5.06 min/km Puls 162/172
5:e interv. 587 m 5.06 min/km Puls 164/172
Nedv. 1,42 km 6.43 min/km Puls 150/161
Totalt 7.35 km 6.10 min/km Puls 148/172

2 kommentarer:

  1. Fin och jämn puls, bra där!!!

    SvaraRadera
  2. Sofy -> Ja, det är fantastiskt vad jämnt man kan springa både vad gäller puls och tempo UTAN att titta på klockan.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil