Sidor

lördag, mars 20

Hur kommer det sig…

att jag känner mig lite missnöjd efter att ha sprungit 45.5 km. Jo för att jag hade andra planer, jag hade planerat att springa 60 km men min kropp sa ifrån på alla möjliga sätt på slutet. Motivationen tröt, smärtan i högerfoten blev mer och mer påtaglig och på något vis kom jag närmare och närmare hemmet. Inte medvetet, det bara blev så.

MEN, det var ju förutom att jag inte nådde målet en helt fantastisk dag, strålande sol, snön bara var borta helt enkelt, barmark i stort sett överallt. Ok. lite pölar och modd var det väl här och där men dessa hoppade jag över med ett leende, jag var helt enkelt lycklig därute idag.

20100320-DSCN0660Snacka om att det var vårkänning i luften, en fantastisk blå himmel, islossning och i stort sett snöfria vägare. 

Jag hade en plan när jag gav mig iväg och den höll hela vägen. Planen var att jag skulle springa 4km per halvtimme, detta innebar att jag kunde lägga in lite gångavsnitt plus att jag fick några minuter i slutet på varje halvtimme där jag kunde promenera och samtidigt fylla på med energi. Jag hade med mig vatten i camel backen i ryggan, sportdryck, snickers och nougatkräm.

Det fungerade fantastiskt bra, i början “tjänade” jag till och med in tid, jag passerade aktuell 4km:are tidigare och tidigare, på slutet så passerade jag den ibland så tidigt som upp mot nio minuter innan nästa halvtimmespassering. Vad jag gjorde då var att jag fortsatte att springa fram till dess det var fem minuter kvar av halvtimmen, då började jag gå. Det här gjorde att det fanns tid för att till exempel tömma skorna på grus och knyta om dom vid behov.

Untitled Jag planerade dessutom in två matstopp. Det första vid två mil, då jag stannade till vid en bensinmack för ett toabesök och en korv med bröd. Jag hade inte några större problem att komma igång därefter, det kändes helt enkelt bra i kroppen. Nästa stopp planerade jag in på McDonalds vid slussen efter då ha rundat Kungsholmen. Då hade jag nästan sprungit fyra mil, halva TEC… Jag käkade en liten meny bestående av strips, ostburgare och en cola. Det smakade väldigt bra måsta jag säga. När jag reste mig från bordet och skulle gå på toa så gjorde det ont ÖVERALLT, verkligen i varje muskel. Men efter att bara ha kommit igång, stretchat lite så försvann det onda. Som ett mirakel så kändes det som en helt ny kropp. I typ två kilometer sen kändes det som om krafterna rann av mig bit för bit. Så när jag väl närmade mig krokarna hemma så rann kraften och motivationen av mig i ungefär samma takt som krämporna smög sig på. Med tanke på att det här faktiskt var det första löppasset sedan Portugal så måste jag nog ändå inse att det var bra. 60km idag kanske var lite väl kaxigt.

Totalt sträcka 45.5 km
Effektiv löptid 5:43:18
Total tid ute 6:40

15 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var otroligt strongt av dig! Coolaste katten ju!

    SvaraRadera
  2. Vilken perfekt lördagssysselsättning! Grymt jobbat! Du inspirerar!

    SvaraRadera
  3. Jag blir helt slut av bara tanken att springa 45.5 km. dessutom helt själv. Du är helt GRYM!!!

    SvaraRadera
  4. Finns bara en enda siffra som betyder något i sammanhanget: total tid ute 6:40 - gerymt! :-)

    SvaraRadera
  5. ojdå och jag satt här och tänkte att om jag mäktar med ett 15km pass... det är ju bara uppvärmning för dig ju ;=D

    SvaraRadera
  6. Grymt bra jobbat! Heja dig!

    SvaraRadera
  7. Härligt! Du är så bra på att planera och genomföra ett pass. Jag är övertygad om att dina tävlingar kommer att gå bra. Tar du dem lika metodiskt som din träningspass så finns det inget som kan stoppa dig!

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. låter som ett härligt pass Carina
    bekmyra dig inte så mycket om att du inte nådde de planerade 60. som Fredrika säger det är tiden ute som räknas.
    Du kommer greja TEC alldelles utmärkt!
    kram från sjuksängen

    SvaraRadera
  9. Starkt! Många timmar ute på egen hand!Jag längtar också dit! Lycka till när det är dags för TEC!
    I morgon ska jag få springa 3 x 5 minuter och förhoppningsvis säger knät ja till nystarten :)

    SvaraRadera
  10. Träningsglädje -> Tack!!

    Sofie -> Mjauuu ;-)

    Anna -> Sämre lördagar kan man definitivt ha, kul att inspirera!

    Kalle -> Tack! Ja, fast fördelen med att springa själv är ju att man slipper anpassa sig... funkar för mig, fast sällskap är ju trevligt också.

    Fredrika -> Ja, du kanske har rätt i det. Då var det ju helt ok faktiskt :-)

    Nina -> Nehej då, 15 km är absolut en sträcka att räkna med. Bra tycker jag!!

    Miss Agda -> Tack:-)

    Marie -> Ja, jag är riktigt nöjd med att planen funkade. Hoppas på att den funkar även på tävling.

    Jossan -> Det var ett härligt pass!! Tack för att du tror på mig. Krya på dig tjejen!

    Cecilia -> Hoppas knät håller, jag håller tummarna för det!! Sakta men säkert jobbar du dig uppåt!

    SvaraRadera
  11. Mmmm.... är det timmar eller kilometer Skogen skriver i din träningsplanering? :-)

    SvaraRadera
  12. Fredrika -> Det är tid som han skriver i mitt program. Det stod:
    Lördag 8-9 timmar blev 6.40
    Söndag 2.5 timmar blem 1 timme

    Jag var inte riktigt där liksom...

    SvaraRadera
  13. Fast jag tycker det är ganska ofta på de här riktigt långa passen (och särskilt när det ligger flera på raken) att det inte blir som enligt planeringen. Det är nog inget att oroa sig över. TEC kommer att gå galant!

    SvaraRadera
  14. Fredrika -> TEC kommer att gå galant!! Absolut, då viker jag inte ner mig, brotta ner mig med våld är enda sättet att få stopp på mig då :-).

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Profillänk på Facebook

Carina Boréns Facebook-profil